6 دلیل برای اینکه باید کارت گرافیک را عمودی نصب کنید

به گزارش کهن پارس، بین کاربران حرفه ای، سال هاست بحث نصب افقی یا عمودی کارت گرافیک وجود دارد. هرکدام از این رویکردها مزایا و معایب خود را دارند اما واقعیت این است که اگر از یک کارت گرافیک گران قیمت و بسیار قدرتمند استفاده می کنید، بهتر است به طور جدی نصب عمودی کارت گرافیک را در نظر بگیرید. اگر هم می خواهید کیس شما ظاهر جذابی داشته باشد، به احتمال زیاد نصب عمودی کارت گرافیک را عملی کرده اید. در هر صورت در ادامه به 6 دلیل برای انجام این کار می پردازیم.

6 دلیل برای اینکه باید کارت گرافیک را عمودی نصب کنید

مجذوب کنندهیت ظاهری بیشتر

بدون شک مهم ترین دلیل برای نصب عمودی کارت گرافیک، افزایش مجذوب کنندهیت ظاهری کیس شما است. کارت گرافیک مهم ترین قطعه برای گیمرها محسوب می شود و با این کار می توانید از مشاهده کامل بدنه آن لذت ببرید. برای بسیاری از کاربران زمانی که در حال اسمبل کردن کیس خود هستند، توجه بسیار زیادی به مجذوب کنندهیت بصری کیس و قطعات درون آن نشان می دهد تا از نگاه کردن به آن ها، نهایت لذت را ببرند.

علاوه بر این اگر کارت گرافیک شما از نورپردازی RGB پشتیبانی می کند، نصب عمودی آن به شما این امکان را می دهد نورپردازی را بهتر تنظیم کنید تا هماهنگی بیشتری با کل کیس داشته باشد. همچنین با نصب عمودی کارت گرافیک، راحت تر می توانید کابل های وصل شده به مادربرد را مخفی کنید.

نگرانی های بی مورد در مورد داغ شدن بیش از حد

معمولا زمانی که در پی نصب عمودی کارت گرافیک هستید، به شما گفته می شود که با این کار تا حدی جلوی جریان هوای درون کیس گرفته می شود و در نتیجه دمای این قطعه افزایش پیدا می کند. اما این مشکل مربوط به زمانی است که از کیس کوچکی استفاده کنید که از فضای کافی برای نصب عمودی کارت گرافیک بهره نمی برد. بنابراین اگر می خواهید چنین کاری انجام دهید، باید یک کیس بزرگ با جریان هوای مناسب خریداری کنید تا با چنین مسئله ای روبرو نشوید.

هزینه پایین

اگر نگران بالا بودن هزینه چنین کاری هستید، باید بگوییم که کیت های نصب عمودی کارت گرافیک معمولا قیمت خیلی بالایی ندارند. این کیت ها از بخش های مختلفی تشکیل شده اند و حتی برخی از آن ها نورپردازی بسیار مجذوب کنندهی هم دارند. در این میان تنها کاری که باید انجام دهید این است که کیت موردنظر با کیس شما سازگار باشد و با دنبال کردن راهنماهای ارائه شده، به راحتی قادر به نصب کارت گرافیک به صورت عمودی هستید.

اگر قبلا کیس را اسمبل کرده اید، انتخاب یک کیت نصب عمودی می تواند سخت تر باشد ولی اگر تازه می خواهید یک کیس را اسمبل کنید، به راحتی می توانید کیس سازگار با چنین کیتی را پیدا کنید.

جلوگیری از افتادگی کارت گرافیک

یکی از مهم ترین معایب نصب کارت گرافیک به روش سنتی، مشکل افتادگی آن است. به عبارت دیگر زمانی که به صورت مرسوم کارت گرافیک را به مادربرد نصب می کنید، فشار زیاد آن به کیس منجر به افتادگی و خم شدن کارت گرافیک خواهد شد. چنین پدیده ای نه تنها از نظر ظاهری اصلا جلوه خوبی ندارد، بلکه در صورت شدت زیاد می تواند به اسلات PCIe مادربرد هم آسیب بزند.

اما در صورت نصب عمودی کارت گرافیک، وزن آن دیگر به بخش پشتی مادربرد فشار وارد نمی کند و در نتیجه دیگر نگران افتادگی آن را نخواهید داشت. با وجود اینکه مادربردهای باکیفیت از اسلات های PCIe بسیار محکمی بهره می برند، اما در بیشتر موارد و با سنگین تر شدن کارت گرافیک ها، نمی تواند به طور کامل از افتادگی آن ها جلوگیری کنند.

مخفی شدن بک پلیت

کارت های گرافیک باکیفیت معمولا با بک پلیت (backplate) به دست شما می رسند که در بیشتر اوقات، جلوه مجذوب کنندهی ندارند و حتی گاهی اوقات شرکت های سازنده تلاش می کنند بک پلیت های مجذوب کننده تری را با قیمت بالاتری به فروش برسانند. اما اگر کارت گرافیک را به صورت عمودی نصب کنید، دیگر لازم نیست نگران ظاهر بک پلیت کارت گرافیک خود باشید زیرا این بخش به سمت مادربرد قرار می گیرد و اصلا دیده نمی شود. بنابراین برای افرادی که نسبت به ظاهر کارت گرافیک خود حساسیت بالایی دارند، نصب عمودی این قطعه آن ها را از این هزینه خلاص می کند.

ایده آل برای سیستم های خنک کننده مدار باز

گیمرهای حرفه ای، معمولا سراغ کیس های دارای سیستم خنک کننده آبی پیشرفته و مدارباز می روند که نسبت به سیستم های خنک کننده مدار بسته مجذوب کنندهیت بسیار بیشتری دارند. از سوی دیگر نصب عمودی کارت گرافیک به شما این امکان را می دهد که یک کارت گرافیک قدرتمند را در کیس کوچک تری قرار دهید که البته همانطور که گفتیم، قبل از انجام این کار باید نسبت به مناسب بودن گردش هوا مطمئن شوید. همچنین اگر برای کیس خود از سیستم خنک کننده مدار باز بهره می برید، با نصب عمودی کارت گرافیک می توانید جلوه بهتری به کیس خود ببخشید.

منبع: XDA

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 آبان 1402 بروزرسانی: 30 آبان 1402 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1536

به "6 دلیل برای اینکه باید کارت گرافیک را عمودی نصب کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 دلیل برای اینکه باید کارت گرافیک را عمودی نصب کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید